VAKDIDACTIEK
Op deze plaats kunt u informatie vinden over de vakdidactiek van de kunstvakken.
WAT IS VAKDIDACTIEK?
Het bepalen van adequate leerdoelen, passend bij de eindtermen van het vak (zoals CKV, kunst (algemeen), kunstgeschiedenis/kunstbeschouwing). Het ontwikkelen van leerzame leertaken. Het ontwikkelen van effectieve leeractiviteiten. Het ontwikkelen van effectieve, motiverende en activerende werkvormen. Het toetsen van de leerdoelen (summatief) en het leerproces (formatief). Het begeleiden van het leerproces.
WAT IS DE TAAK VAN DE VAKDIDACTIEK?
- Reflecteren op het belang en de betekenis van specifieke vakinhouden voor leerlingen.
- Gericht op de ontwikkeling van vakspecifiek denken en handelen, het ontwerpen van onderwijsleersituaties en het professionaliseren van vakdocenten aansluitend op de doelen van het vak en de mogelijkheden van de leerlingen.
(Van Boxtel, 2013).
WAT KUNT U OP DEZE WEBSITE OVER DE VAKDIDACTIEK VINDEN?
- Op deze pagina kunt u de informatie over de doorlopende leerlijn van de Hybride Kunsteducatie vinden
- Kunt u eveneens verschillende vakdidactische visies vinden
- Onder de tab ‘kennisbasis’ kunt u de eindtermen/handelingsindicatoren voor eerstegraads docenten Kunsttheorie en literatuurlijsten gericht op de kennisbasis voor eerstegraadsdocenten in de Kunsttheorie vinden. Ook kunt u daar bij de verdiepingsliteratuur actuele en/of aanvullende literatuur vinden met betrekking tot de vakdidactiek van de Kunsttheorie.
HYBRIDE KUNSTEDUCATIE:
- Van de Kamp, M. T. (2013). Wat kenmerkt leren in het domein van de kunst? Website Expertisecentrum Kunsttheorie.
- Reader doorlopende leerlijn hybride kunsteducatie
- Compacte uitleg in artikel in kunstzone. Van de Kamp, M. T. (2014). Hybride kunsteducatie. Kunstzone (5)
DE VAKDIDACTIEK VAN DE CREATIVITEIT:
- dr. Marie-Thérèse van de Kamp, vakdidacticus ILO UvA. Proefschrift ‘Reimagine, redesign and transform’ En compacte toelichting op LKCA website. En Cultuur+Educatie 47. Dit onderzoek is specifiek gericht geweest op het bevorderen van het creatieve denken en doen van leerlingen bij de kunstvakken en sluit aan bij het creatieve leerdoel van hybride kunsteducatie. Een compact artikel over het proefschrift is in kunstzone 2018 verschenen. Eerder, in 2012 verscheen eveneens een inleidend artikel in kunstzone.
ANDERE VAKDIDACTISCHE VISIES OP KUNSTEDUCATIE:
CKV EN THEATEREDUCATIE: dr. Cock Dieleman, Theaterwetenschapper UvA: Proefschrift ‘het nieuwe theaterleren’.
MUSEUMDIDACTIEK: dr. Mark Schep. Proefschrift ‘Rondleiden is een vak’. En daarnaast ook op de LKCA website een compacte publicatie en diverse tools. En in Cultuur+Educatie 42.
ERFGOEDEDUCATIE: dr. Geerte Savenije. Proefschrift ‘Sensitive history under negotiation’. En compacte publicatie op de LKCA website.
KUNST EN CULTUURWETENSCHAPPEN: prof. dr. Evert Bisschop Boele, bijzonder hoogleraar betekenis van cultuurparticipatie, Erasmus universiteit. Inaugurele rede aan de Erasmus Universiteit.
ART BASED LEARNING: dr. Jeroen Lutters, lector ArtEZ Proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk. Art-based learning in de praktijk.
AUTHENTIEKE KUNSTEDUCATIE:
- em. prof. dr. Folkert Haanstra: De Hollandse schoolkunst, over authentieke kunsteducatie.
- dr. Emiel Heijnen, lector Breitner Academie: Proefschrift ‘Remixing the art curriculum‘; Model Authentieke kunsteducatie. Toelichting op LKCA website.
- dr. Talita Groenendijk: Proefschrift ‘Observe and explore’ met onderzoek naar creativiteit in de context van authentieke kunsteducatie. Lees evt. ook Cultuur+Educatie 35
MUZIEK EDUCATIE:
- prof. dr. Evert Bisschop Boele, roefschrift ‘Musicking in Groningen’. En compacte toelichting op LKCA website.
- dr. Melissa Bremmer, lector Breitner Academie: Proefschrift ‘What the body knows about music’. En compacte toelichting op LKCA website.
- dr. Jacco den Dool. Proefschrift ‘Move to the music’. En compacte toelichting op LKCA website.
CULTUUR IN DE SPIEGEL:
- prof. dr. Barend van Heusden: Cultuur in de spiegel. Naar een doorlopende leerlijn.
- SLO publicatie met leerlijn Cultuur in de Spiegel in de praktijk.
- dr. Theisje van Dorsten: Proefschrift ‘Mirrors in the making’. Toelichting op LKCA website.
- dr. Emiel Copini: Proefschrift ‘Tussen willen en weten’. Toelichting op LKCA website.