CKV

CULTURELE EN KUNSTZINNIGE VORMING

Onder deze link zullen inhoudelijke lesmaterialen en lesvoorbeelden gericht op activerende werkvormen komen te staan, gericht op CKV . Daarbij zullen zowel voorbeelden gericht op een disciplinaire benadering als op een interdisciplinaire of thematische benadering aandacht krijgen.

EXAMENPROGRAMMA CKV PER 2017: Het vernieuwde examenprogramma voor CKV is per augustus 2017 ingegaan. Hier kunt u het nieuwe examenprogramma van CKV per 2017 downloaden. Een korte presentatie voor docenten in Tilburg, kunt u in deze handout vinden. Een uitwerking van een idee voor CKV nieuwe stijl en dat verbonden aan de ideeën over Onderwijs 2032, is te vinden op de website van het LerarenOntwikkelFonds: creatief combineren

WERKVORMEN:

  • Museumopdracht Ludwig Museum. Via deze opdracht gaan leerlingen zelfstandig op pad in het Ludwig Museum in Keulen. Aan de hand van verschillende manifesten onderzoeken zij kunstwerken uit de 20e eeuw. (Leerlingmateriaal)
  • Museumopdracht Wallraf Richardz Museum 17e eeuw. In deze museumopdracht staat het analyseren van twee museumzalen centraal. Hoe is men tot deze inrichting gekomen? Welk thema staat centraal? En waarom hangen bepaalde werken naast elkaar? In deze versie van de opdracht staat de kunst uit de 17e eeuw centraal. (Leerlingmateriaal)
  • Museumopdracht Wallraf Richardz Museum 19e eeuw. In deze museumopdracht staat het analyseren van twee museumzalen centraal. Hoe is men tot deze inrichting gekomen? Welk thema staat centraal? En waarom hangen bepaalde werken naast elkaar? In deze versie van de opdracht staat de kunst uit de 19e eeuw centraal. (Leerlingmateriaal)

LERARENONTWIKKELFONDS:

  • ‘CREATIVITEIT LEREN IN HET KUNSTLAB’ Op de website van het LerarenOntwikkelFonds is het project ‘Creativiteit leren in het kunstlab’ te vinden, evenals de BLOGS over dit project van Marie-Thérèse van de Kamp, BLOG 1 Creativiteit en leren in het kunstlab; BLOG 2 Pilotproject PopUp Kunstlab; BLOG 3 creatief combineren.

LITERATUUR/ONDERZOEK:

  • M.T.A. van de Kamp & A.M. van der Vlies. (2013) CKV versie 2.0. Hoe kunnen we leerlingen nog beter leren kunst te waarderen. Een publicatie, verschenen tijdens de CKV docenten dag van 4 oktober 2013, van het Expertisecentrum Vakdidactiek Kunsttheorie / Interfacultaire lerarenopleidingen, Universiteit van Amsterdam, 2013.
  • Onderzoek van W. Veugelers & J. Schuitema (2013). naar Culturele Vorming in het Voortgezet onderwijs: Het maken van verbindingen in culturele vorming en burgerschapsvorming. Onderwijs en Samenleving, 107. UvA Amsterdam. Zie deze link
  • Museumeducatie literatuur

LESMATERIAAL VOOR CKV DOCENTEN:

 

MENU