CKV - thema


  • KUNSTEDUCATIE PROJECT VAN FUNDAMENT FOUNDATION: IMAGINE

     kunsteducatie project van Fundament Foundation, gratis te downloaden. In het kader van de expositie Lustwarande ’15 – Rapture & Pain is het kunsteducatie product IMAGINE ontwikkeld. Dit project is geschikt voor zowel onder- als bovenbouw; voor zowel kunst beeldend als kunst algemeen; voor zowel CKV huidige stijl als nieuwe stijl. IMAGINE kan met of zonder een bezoek aan Rapture & Pain gebruikt worden en bevat compleet leerlingenmateriaal. IMAGINE is gratis te downloaden. Het lesmateriaal voor leerlingen bestaat uit een interactieve pdf IMAGINE.  Een 'logboek' bevat bijbehorende opdrachten. Ook is er docentenmateriaal ontwikkeld: een Powerpoint-pdf die voor klassikale toepassing gebruikt kan worden en een docentenhandleiding met zowel een beknopte als een uitgebreide toelichting. Voor registratie en download (door leerlingen en docenten): http://www.fundamentfoundation.nl/educatie

     

    Het project IMAGINE onderzoekt het unieke vermogen van kunstenaars om maatschappelijke ontwikkelingen te duiden, erop te reageren en te reflecteren. Kunst versterkt de samenleving door betekenis te geven, nieuwe onverwachte visies en inzichten te verbeelden of door mensen te verbinden. Kunst zit niet in een ivoren toren maar staat midden in de samenleving. De rol van kunst is een andere dan bijvoorbeeld die van de wetenschap, de politiek of maatschappelijke organisaties, zoals Amnesty International of Greenpeace. Kunst zorgt niet voor revoluties, maar zorgt er wel voor dat je op een andere manier naar de wereld om je heen gaat kijken. In IMAGINE wordt er onderzocht hoe kunst je op een andere manier laat kijken, toekomstbeelden schetst en je leert niet bang te zijn voor het onbekende. IMAGINE is mede gebaseerd op de leerdoelen van 'Hybride Kunsteducatie'.

  • Raw/RAUW - tentoonstelling Fundament Foundation en educatief materiaal bij de tentoonstelling.
  • GRENSVERLEGGEND / TRANSFORMING THE KNOWN Momenteel te zien in het Haags Gemeentemuseum: Grensverleggend/transforming the known van kunstverzamelaar Bert Kreuk. Erg interessant om een beeld te krijgen van hedendaagse, internationale beeldende kunst. Intrigerend werk van Danh Vo, Matthias Faldbakken (transformeert destructie in abstracte esthetiek), Matthew Day Jackson en Kaari Upson (ook op de bovenverdieping), veel nieuwe namen van internationale kunstenaars. De short guide bij de tentoonstelling is goed om te bekijken voor docenten en leerlingen om daarmee inzicht te krijgen in de beweegredenen van de kunstenaars en de achtergronden van door hen gevisualiseerde concepten.
  • Ja, Natuurlijk. In het GEM is de tentoonstelling Ja, Natuurlijk nog te zien. Daarin worden allerlei perspectieven op duurzaamheid, natuurlijkheid en de destructie van de natuur getoond. Werk van o.a. Jane & Louise Wilson; Ai WeiWei; Olafur Eliasson; Pierre Huyghe met recollection; Phyllida Barlow; Maarten vanden Eynde; Persijn Broersen Margit Lukács; Francis Alys - heel indrukwekkend werk weer: Barrenderos. Momenteel werken de Canadese kunstenaars Jim Hollyoak en Matt Shane aan hun werk Quagmire op zaal. Het concept van het werk is interessant, ze vertellen daar desgewenst zelf over. Op deze website is meer te lezen over het werk Quagmire (Moeras, modder), het concept en hun werkwijze (co-creatie). Beide tentoonstellingen zijn mooie inspiratiebronnen voor CKV en kunst beeldend docenten voor het nieuwe schooljaar: actuele thema's, interessante concepten en werkwijzen (creatieve processen) van kunstenaars.