Kunstgeschiedenis - renaissance - barok


 

 

WERKVORMEN KUNSTGESCHIEDENIS/KUNSTBESCHOUWING: RENAISSANCE/BAROK

 

  • Kunst Analyseren uit de Gouden Eeuw Deze kunst analyse opdracht maakt gebruik van de expert-methode en is gebaseerd op het ILO UvA model voor kunst analyse en de bijbehorende begrippenlijst. Leerlingen leren aan de hand van verschillende voorbeelden (beeldend, muziek en drama) kunst uit de Burgerlijke cultuur in Nederland in de zeventiende eeuw, analyseren. Daarbij worden eveneens linken gelegd met de invalshoeken voor reflectie.
  • Hoe word ik een beelddetective? Deze opdracht is geschikt voor analyse van Beeldende Kunst bij CKV, kunstgeschiedenis en kunst algemeen. David Perkins beschrijft in The Intelligent Eye. Learning to Think by Looking at Art (1994) dat hij voorstander is van een manier van kijken die tot reflectie leidt en waarbij de beschouwer denkt door het kijken (en luisteren) naar Kunst. Hij vindt dat veel mensen haastig, smal, onnauwkeurig en 'hap-snap' kijken naar kunst. Hij geeft daarom adviezen voor een  beter manier van kijken naar kunst waarin: 1: Het kijken naar Kunst de tijd krijgt, 2: Het kijken breed en avontuurlijk mag zijn, 3: Het kijken helder en diep kan zijn, 4: Het kijken georganiseerd kan zijn. In deze opdracht is eveneens het idee van de junior-version van het leren over Kunst van Perkins (Making Learning Whole, 2009) verweven.
  • Tentoonstelling Renaissance en Barok  De Hofcultuur in ItaliŽ en Frankrijk kent een verscheidenheid aan stijlen en thematiek. Om de leerlingen hier een goed inzicht in te geven en zelf mee aan te slag te laten gaan, leren ze veel over belangrijke kunstwerken uit deze periode. Bovendien leren ze de afbeeldingen zeer goed te analyseren en worden ze heel vrij gelaten in het eindresultaat van de opdracht. (afbeeldingenreeks1 en afbeeldingenreeks2)
  • Het Bernini / Barok Mysterie Tijdens deze opdracht gaan leerlingen op zoek naar het Bernini / Barok Mysterie. Welke werken heeft Bernini zoal gemaakt? Wat is zo typerend aan het werk van Bernini? En waarom was de Barok zo populair in Rome? Al deze vragen komen aan de orde. Voor deze opdracht is gebruik gemaakt van het beroemde boek "Het Bernini Mysterie" van Dan Brown. Het opdrachtenblad en de informatiekaartjes vindt u onder deze links.
  • Tentoonstelling Gouden Eeuw  De Gouden Eeuw kent een verscheidenheid aan kunstwerken en thematieken. Om de leerlingen hier een goed inzicht in te geven en zelf mee aan te slag te laten gaan, leren ze veel over belangrijke kunstwerken uit deze periode. Bovendien leren ze de afbeeldingen zeer goed te analyseren en worden ze heel vrij gelaten in het eindresultaat van de opdracht. (afbeeldingenreeks 1 en afbeeldingenreeks 2)
  • Welk Beeld Weg? (Gouden Eeuw)  Deze opdracht helpt leerlingen de kunstwerken die kenmerkend zijn voor de burgerlijke  cultuur beter te analyseren en te begrijpen. Tevens is het een doel dat leerlingen leren wat kunsthistorisch beargumenteren inhoudt. 
  • Portretten & de Gouden Eeuw De foto's in deze opdracht zijn gemaakt door de fotograaf Hendrik Kerstens voor de posters van de tentoonstelling over de Gouden Eeuw in het Amsterdam Museum. Deze tentoonstelling is gemaakt in samenhang met de televisie serie over de Gouden Eeuw. Deze opdracht voor leerlingen werd door collega Joke Kooijman bedacht. Ze heeft leerlingen eerst de opdracht gegeven drie fotoportretten te maken van drie generaties met iets uit de keuken of badkamer op het hoofd. De opdracht is een leuke opdracht om leerlingen te laten maken voorafgaand aan een kunstanalyse opdracht over portretten in de Gouden Eeuw, maar kan ook als productieve opdracht uitgewerkt worden. Als inspiratiebron voor deze opdracht kan het bijgevoegde blad met afbeeldingen gebruikt worden: Hoeden en Kragen in de 17de eeuw

LINKS