Museum Educatie - nationaal


  • Stichting Fundament heeft in de afgelopen jaren veel educatief materiaal ontwikkeld: Disorientation by Beauty, Let's Space, Painting all over!, Highlighs/Lowlights, Qrator, Twist&Shine. Op de website www.fundamentfoundation.nl kunt u onder de link educatie meer informatie vinden en zijn docentenhandleidingen te vinden waarin de didactische concepten van deze projecten beschreven zijn.

MUSEUMLESVOORBEELDEN

  • Hoe word ik een beelddetective? Deze opdracht is geschikt voor analyse van Beeldende Kunst bij CKV, kunstgeschiedenis en kunst algemeen. David Perkins beschrijft in The Intelligent Eye. Learning to Think by Looking at Art (1994) dat hij voorstander is van een manier van kijken die tot reflectie leidt en waarbij de beschouwer denkt door het kijken (en luisteren) naar Kunst. Hij vindt dat veel mensen haastig, smal, onnauwkeurig en 'hap-snap' kijken naar kunst. Hij geeft daarom adviezen voor een  beter manier van kijken naar kunst waarin: 1: Het kijken naar Kunst de tijd krijgt, 2: Het kijken breed en avontuurlijk mag zijn, 3: Het kijken helder en diep kan zijn, 4: Het kijken georganiseerd kan zijn. In deze opdracht is eveneens het idee van de junior-version van het leren over Kunst van Perkins (Making Learning Whole, 2009) verweven.
  • Portretten & de Gouden Eeuw De foto's in deze opdracht zijn gemaakt door de fotograaf Hendrik Kerstens voor de posters van de tentoonstelling over de Gouden Eeuw in het Amsterdam Museum. Deze tentoonstelling is gemaakt in samenhang met de televisie serie over de Gouden Eeuw. Deze opdracht voor leerlingen werd door collega Joke Kooijman bedacht. Ze heeft leerlingen eerst de opdracht gegeven drie fotoportretten te maken van drie generaties met iets uit de keuken of badkamer op het hoofd. De opdracht is een leuke opdracht om leerlingen te laten maken voorafgaand aan een kunstanalyse opdracht over portretten in de Gouden Eeuw, maar kan ook als productieve opdracht uitgewerkt worden. Als inspiratiebron voor deze opdracht kan het de bijgevoegde blad met afbeeldingen gebruikt worden: Hoeden en Kragen in de 17de eeuw .