Kunstgeschiedenis - middeleeuwen


LEERACTIVITEITEN CENTRAAL

WERKVORMEN KUNSTGESCHIEDENIS/KUNSTBESCHOUWING: MIDDELEEUWEN

  • Hoe word ik een beelddetective? Deze opdracht is geschikt voor analyse van Beeldende Kunst bij CKV, kunstgeschiedenis en kunst algemeen. David Perkins beschrijft in The Intelligent Eye. Learning to Think by Looking at Art (1994) dat hij voorstander is van een manier van kijken die tot reflectie leidt en waarbij de beschouwer denkt door het kijken (en luisteren) naar Kunst. Hij vindt dat veel mensen haastig, smal, onnauwkeurig en 'hap-snap' kijken naar kunst. Hij geeft daarom adviezen voor een  beter manier van kijken naar kunst waarin: 1: Het kijken naar Kunst de tijd krijgt, 2: Het kijken breed en avontuurlijk mag zijn, 3: Het kijken helder en diep kan zijn, 4: Het kijken georganiseerd kan zijn. In deze opdracht is eveneens het idee van de junior-version van het leren over Kunst van Perkins (Making Learning Whole, 2009) verweven
  • Tentoonstelling Middeleeuwen  De Middeleeuwen kennen verschillende stijlen en uitingsvormen van religieuze thema’s. Om de leerlingen hier een goed inzicht in te geven en zelf mee aan te slag te laten gaan, leren ze veel over belangrijke kunstwerken uit deze periode. Bovendien leren ze de afbeeldingen zeer goed te analyseren en worden ze heel vrij gelaten in het eindresultaat van de opdracht. (afbeeldingenreeks 1 en afbeeldingenreeks 2)

LINKS