Museum Educatie - internationaal


 

MUSEUMLESVOORBEELDEN

  • Hoe word ik een beelddetective? Deze opdracht is geschikt voor analyse van Beeldende Kunst bij CKV, kunstgeschiedenis en kunst algemeen. David Perkins beschrijft in The Intelligent Eye. Learning to Think by Looking at Art (1994) dat hij voorstander is van een manier van kijken die tot reflectie leidt en waarbij de beschouwer denkt door het kijken (en luisteren) naar Kunst. Hij vindt dat veel mensen haastig, smal, onnauwkeurig en 'hap-snap' kijken naar kunst. Hij geeft daarom adviezen voor een  beter manier van kijken naar kunst waarin: 1: Het kijken naar Kunst de tijd krijgt, 2: Het kijken breed en avontuurlijk mag zijn, 3: Het kijken helder en diep kan zijn, 4: Het kijken georganiseerd kan zijn. In deze opdracht is eveneens het idee van de junior-version van het leren over Kunst van Perkins (Making Learning Whole, 2009) verweven.
  • Museumopdracht Ludwig Museum  Via deze opdracht gaan leerlingen zelfstandig op pad in het Ludwig Museum in Keulen. Aan de hand van verschillende manifesten onderzoeken zij kunstwerken uit de 20e eeuw. (Leerlingmateriaal)
  • Museumopdracht Wallraf Richardz Museum 17e eeuw  In deze museumopdracht staat het analyseren van twee museumzalen centraal. Hoe is men tot deze inrichting gekomen? Welk thema staat centraal? En waarom hangen bepaalde werken naast elkaar?

    In deze versie van de opdracht staat de kunst uit de 17e eeuw centraal. (Leerlingmateriaal)

  • Museumopdracht Wallraf Richardz Museum 19e eeuw  In deze museumopdracht staat het analyseren van twee museumzalen centraal. Hoe is men tot deze inrichting gekomen? Welk thema staat centraal? En waarom hangen bepaalde werken naast elkaar?

    In deze versie van de opdracht staat de kunst uit de 19e eeuw centraal. (Leerlingmateriaal)